Skip to main content

نسل اول
دارای مخازن تک جداره از جنس آلومنیوم آلیاژی و یا فولاد یک تکه می باشند.

نسل دوم
دارای مخازن تک جداره سبک شده از جنس های استیل، آلومنیوم آلیاژی و یا فولاد یک تکه بوده که در اعضای کاهش ضخامت جداره از الیاف شیشه در اطراف سیلندر بصورت 90 درجه ،کمک گرفته شده است . در این مخازن تحمل فشار به صورت عمده به عهده لاینر فلزی است.

نسل سوم
دارای جداره و عدسی های سبک شده بصورت یک و یا چند تکه فلزی بوده که از الیاف شیشه ، آرامید و یا کربن T300 و یا T400 بصورت تمام پیچ استفاده شده است. وزن این مخازن سبک تر از نسل دوم می باشد و درصد مشارکت تحمل فشار در لاینر های فلزی بسیار کمتر شده است.

نسل چهارم
در این نسل از مخازن که به مخازن فول کامپوزیت و یا فوق سبک معروف هستند لاینر آنها هیچ نقشی در تحمل فشار نداشته و فقط یه عنوان یک عایق عمل می کند و تمامی سهم تحمل فشار ها به عهده قسمت کامپوزیتی بوده است . الیاف کمک گرفته شده در این سبک عموما از جنس الیاف کربن T700 و یا مخلوط الیاف های کربن T700 و شیشه می باشد. استفاده از الیاف شیشه در این نسل برای کاهش قیمت آنها بوده است. لاینر های این مخازن بسیار نازک و سبک می باشد که عموما از انواع پلیمر ها ، استیل 316 و گاها از آلومنیوم 6065 استفاده می شود. در لاینر های پلیمری شرایط محیطی و بحث نفوذ سیال کمی مهم و حساس می باشد.
با توجه به نقش دستگاه تنفسی همراه در حفظ سلامت و جان افراد در هنگام بحران تکنولوژی ساخت این دستگاه در هر بازه از تاریخ در مرز های روز علوم مربوطه بوده است. چرا که یک سیستم فشار بالا در کنار سیستم تنفسی انسان و اطمینان از صحت عملکرد آن در بحران همواره سه موضوع چالشی و قابل بهبود بوده است.
لذا هر ساله شاهد رشد تکنولوژی دستگاه های تنفسی همراه و افزایش ضریب اطمینان آنها بوده ایم.که خود بزرگترین دلیل افزایشی بودن قیمتی دستگاه بوده است.